Log ind

Lad os dele dig på de sociale medier

Ved at tagge os i dine stories eller opslag på Instagram og/eller Facebook med @myheartdenmark, @tinamuhl og @mikkelmuhl får vi mulighed for at dele dig. Og det vil vi rigtig gerne.

MyHeart

@myheartdenmark

Tina Muhl

@tinamuhl

Mikkel Muhl

@mikkelmuhl

Hvordan foregår træningen i
Online Universet?

BEGREBSFORKLARING

De mest brugte termer i vores univers

Opvarmningen er designet til at aktivere ledvæsken (dit eget smøresystem) i kroppen, og derved gøre dig klar til træningen og samtidig minimere skadespotentialet.

Vores styrke-del er designet således, du skal forsøge at putte tilpas meget belastning på, sådan du har behov for en pause på ca 60 sekunder mellem hver sæt.

Er der tale om et supersæt, er der typsik kun 10 sekunder mellem hvert sæt.

“As Many Repetitions As Possible”

Dette betyder ganske enkelt, at du skal gennemføre så mange gentagelser og runder som muligt, på den tid der er angivet.

Every Minute On the Minute, en øvelse, et løft eller flere øvelser som skal gennemføres hvert hele minut.
 
Alt efter hvor hurtigt du er, så får du forskellige hviletider.

Metcon er en forkortelse for metabolic conditioning, der på godt dansk betyder; et træningspas designet til at øge din præstationsevne. Her kommer pulsen op og du vil mærke kroppen arbejde til sit yderste.

Et supersæt kan bestå af flere øvelser.

Et supersæt er således en form for cirkeltræning, hvor flere øvelser er sat sammen, og hvor alle sæt og øvelser færdiggøres, før du går videre til næste øvelse.

I et supersæt, er der typsik kun 10 sekunders pause mellem hvert sæt.

Death by… ladder er en træningsform, der typisk bruges indenfor træning og i særdeleshed CrossFit. Der laves en række øvelser, hvor antal eller belastning ofte stiger pr. runde. Det kan være Death by burpees. EMOM (Hvert minut starter øvelsen igen)

Workouten starter eks.vis med 10 AirSquats +1 burpees. Hvert minut laves 10 AirSquats og der lægges én ekstra repetition til burpees, som skal være afviklet inden næste minut starter. I 8. minut laves der således 10 AirSquats og 8 burpees. På den måde belønnes man for at være hurtig, idet man dermed får mere hvile. Dog er det en balancegang mellem længere hviletid med høj puls, eller kortere hvile med lidt mindre høj puls. Man lære sin krop at kende, samt hvilken strategi virker bedst for en personligt.

YGIG: You Go I Go.

Her finder man sammen 2 og 2 sammen. Den ene arbejder, den anden holder pause (kan være en aktiv pause, f.eks. i planke eller wallsit).

Her fordeler I, som I har lyst, men kun én arbejder af gangen og det er en fælles opgave, at komme igennem alle gentagelserne.

Dette er testet og enormt effektivt på eks.vis messenger, i lukkede rum på Facebook, i livebeskeder, på Hangout, Teams eller Skype.

TimeCap betegner den tidsbegrænsning der er sat for træningen.

For Time – Dette begreb anvendes, når dagens workout,  du skal gennemføre, er på tid.
Tiden der noteres, er den tid, som det tager dig at gennemføre alle øvelserne.

Behøver man lave strækøvelser efter træning?

Det kan godt på lang sigt vise sig, at regelmæssige strækøvelser har en betydningsfuld indvirkning. Men det kan lige så godt vise sig, at strækøvelserne har en skadelig effekt, eller at der ingen effekt er på lang sigt overhovedet – man ved det simpelthen ikke.

Der er heller ikke evidens for, at én måde at strække ud på er bedre end en anden, eller at der er strækøvelser, der på længere sigt er bedre end andre

Læs artiklen fra Videnskab.dk HER